انواع داروهای سر درد و عوارض آنها

سردرد از مشکلاتی است که حداقل همگی یک بار آن را تجربه کرده ایم. درد نسبتا شدیدی که به علت های مختلفی ایجاد می شود. معمولا عادت کرده ایم در مواقعی که سردرد به سراغمان می آید به داروهای مسکنی همچون نوافن و ژلوفن رجوع کنیم.دارو سردرد

دارو سردرد

این داروها اگر به طور طولانی مدت استفاده شوند قطعا عوارض خاصی برای فرد مصرف کننده به وجود می آورند. در صورتیکه منشا سردرد بیماری میگرن باشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. در ادامه به معرفی چند نمونه از داروهای درمان کننده سردرد که به قرص سردرد معروف هستند را خواهیم پرداخت و با عوارض احتمالی هر کدام آشنا می شویم.

داروهای سردرد

داروی مناسب برای رفع سردرد چه هستند؟

داروی آسپیرین برای سردرد:

آسپرین اغلب به عنوان دارویی برای سردرد مورد استفاده قرار می گیرد. این داروی ضد التهاب قوی تر از پانادول است. گرچه در کاهش سردرد دارای اثر برابر با پانادول می باشد.در برخی از داروهای ترکیبی از ترکیب آن با پانادول و کافئین استفاده می شود که اثر بخشی بالاتری دارد.

این دارو برای سردرد، درد، تب ، سرماخوردگی و پیشگیری از سکته مغزی و حمله قلبی تجویز می شود. به دلیل سمی بودن آن نسبت به جایگزین های موجودش، این دارو فقط در موارد خاص در برخی از کشورها برای کودکان استفاده می شود.

عوارض جانبی آسپیرین:

خونریزی معده و روده، وزوز گوش و سندرم ری.

آسپیرین سردرد

داروی آسپیرین مناسب برای سردرد و عوارض آن

داروی استامینوفن برای سردرد:

استامینوفن یک داروی ضد درد و ضد تب است که برای بر طرف کردن دردهای خفیف مانند سردرد، دندان درد، کمر درد و به عنوان تب بر به کار میرود. مکانیزم دقیق اثر استامینوفن هنوز به درستی معلوم نیست، اما به نظر میرسد که استامینوفنبا مهار نمودن «پروستاگلندین ها» اثرات ضد درد و ضد تب خود را اعمال میکند.

استامینوفن از راه خوراکی و از راه مقعدی بسیار خوب جذب بدن میشود. متابولیسم استامینوفن به طور وسیعی در کبد انجام و پسماندهای دارو از راه ادرار دفع میشوند. نیمه عمر استامینوفن از 1 تا 4 ساعت است و اثر دارو در 1 تا 3 ساعت به حداکثر خود میرسد.

عوارض جانبی استامینوفن:

این داروها از یک طرف سریع آبریزش بینی و احتقان مخاطی را از بین می برند که برای بیمار بسیار خوشایند است، از طرف دیگر، همین داروها میتوانند باعث انقباض عروق در نقاط دیگر بدن و بالا بردن فشار خون یا حتی سکته قلبی ومغزی شوند.

در یکی برای همه همراه ما باشید

 

دارو سردرد استامینوفن چه عوارضی دارد؟

داروی استامینوفن کدئین برای سردرد:

استامینوفن کدئین یک مسکن ِ مخدر است که برای تسکین دردهای خفیف تا نسبتاً شدید استفاده می شود. این دارو از استامینوفن و کدئین تشکیل می شود. استامینوفن یک مسکن ِ تب بر است که در کاهش درد و تب مؤثر است و کدئین یک مسکن مخدر که برای کاهش دردهای متوسط تا شدید کاربرد دارد. این دارو با فروش بیش از یک میلیارد عدد در سال پرمصرف ترین دارو در ایران است.

عوارض جانبی استامینوفن کدئین:

اثرات ناشی از مصرف استامینوفن کدئین شامل یبوست، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، برافروختگی، سبکی سر، کاهش اشتها، تهوع، مشکل یا درد به هنگام ادرار و تعرق است.این اثرات جانبی پس از سازگاری بدن با دارو از بین می روند.

استامینوفن کدئین سردرد

عوارض جانبی داروهای مسکن سردرد

داروی ژلوفن برای سردرد:

ژلوفن فرم مایع پروفن است که داخل کپسول های ژلاتینی نرم تعبیه شده. این دارو به دلیل اینکه خیلی سریع در بدن باز می شود، تاثیر سریع تری دارد. به این دلیل است که بیشتر اوقات تصور می شود که این دارو از پروفن قوی تر است. اثر سریع این دارو باعث شده که از این دارو استقبال بیشتری شود.

عوارض جانبی ژلوفن:

مدت زمان تاثیر این دارو 15 دقیقه است. این قرص این مدت زمان را لازم دارد تا در معده باز و جذب شود. اکثر مردم این تصور را دارند که ژلاتینی بودن این دارو باعث می شود که آسیب کمتری به معده و دستگاه گوارش برسد اما باید گفت که عوارض ژلوفن دقیقا مانند پروفن است. این دارو در دراز مدت عوارض گوارشی حادی مثل زخم معده ایجاد می کند.

ژلوفن سردرد

عوارض جانبی ژلوفن داروی مناسب سردرد

داروی نوافن برای سردرد:

نوافن را در اولویت انتخاب های خود برای دندان درد بگذارید. این دارو از ترکیب 3 ماده استامینوفن، پروفن و کافئین تهیه می شود. دو ماده اول، استامینوفن و کافئین تاثیر ضددردی خود را روی سردرد و دندان درد دارند اما پروفن به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد برای دردهای عضلانی- مفصلی استفاده می شود.

هر کپسول نوافن حاوی 325 میلی گرم استامینوفن، 40 میلی گرم کافئین و 200 میلی گرم ایبوپروفن است.

عوارض جانبی نوافن:

باید توجه داشت که مصرف این دارو برای بیماران دچار اختلالات کلیوی به دلیل وجود ایبوپروفن باید حساب شده و زیر نظر پزشک باشد در غیر این صورت شاید مشکلات زیادی برای فرد ایجاد کند.

نوافن سردرد

دارو سردرد نوافن چیست و چه عوارضی دارد؟

داروی ارگوتامین سی برای سردرد:

کاربرد اصلی این دارو درمان سردردهای عروقی مانند میگرن و خونریزی رحمی بعد از زایمان و سقط است و گاه در درمان افتفشار خون در حالت ایستاده (ناشی از بی کفایتی اعصاب خودکار) استفاده می شود.

عوارض جانبی ارگوتامین سی:

قلبی- عروقی:بی حسی یا احساس سوزش در انگشتان دست و پا ، برادیکاردی یا تاکیکاردی سینوسی گذرا، اسپاسم شریانی، نشانه های اختلال در گردش خون محیطی (اندامهای انتهایی دردناک، بی حس و سرد همراه با، یا بدون پارستزی، کاهش یا فقدان نبض در اندامهای گرفتار، سندرم لنگش متناوب)، بی کفایتی شریان کرونر، بروز ناگهانی یا تشدید آنژین صدری.

دستگاه گوارش:تهوع، استفراغ، درد شکم، اسهال، درد اپیگاستر، کولیت ایسکمیک.

ارگوتامین سی برای چیست

مضرات داروهای سردرد مثل ارگوتامین سی

داروی سوماتریپتان برای سردرد:

این دارو برای درمان سردرد های میگرنی در بیمارانی به کار می رود که ضد درد ها و داروهای ضد التهاب های غیر استروئیدی قادر به تخفیف کافی درد در آنها نیستند . همچنین از آن برای درمان سرددر های خوشه ای مصرف می شود.

عوارض جانبی قرص سوماتریپتان:

گرگرفتگی، خواب آلودگی و سرگیجه، پارستزی، تهوع، استفراغ، اسهال، بالا رفتن آنزیم های کبدی، واکنشهای حساسیتی به صورت خارش، راش پوستی، تنگی نفس، خواب آلودگی، خستگی، احساس فشار، درد محل تزریق و مشکلات قلبی.

قرص سردرد سوماتریپتان

عوارضی که داروهای سردرد باعث آن می شوند!

داروی ریزاتریپتان برای سردرد:

ریزاتریپتان برای درمان میگرن حاد در بزرگسالان و کودکان 6 ساله و بزرگتر استفاده می شود. ریزاترپتان برای جلوگیری از سردردهای میگرنی و برای سردرد خوشه ای استفاده نمی شود (این دارو فقط در درمان حمله سردرد میگرنی استفاده می شود و جزو داروهای پیشگیری کننده از سردرد نیست).

ریزاتریپتان یک مسکن معمولی نیست. این دارو معمولا برای افرادی که سردردشان با استامینوفن، آسپیرین یا سایر داروهای ضد درد تسکین نمی یابد استفاده می شود.و به دلیل عوارض نسبتا زیاد قلبی عروقی باید استفاده از آن حتما تحت نظر پزشک باشد.

عوارض قرص ریزاتریپتان:

گرگرفتگی، ضعف و خواب آلودگی غیرمعمول، سرگیجه، احساس سرخوشی، سردرد، درد قفسه سینه، احساس سنگینی سر،خشکی دهان، تهوع، اسهال، استفراغ، احساس گرما یا سرما می باشد.

منبع : doctorkhob.blog