خواص انبه:

انبه سرشار از ویتامین‌ ای و سی است که به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن عامل اصلی بازسازی سلول‌های پوست و افزایش الاستیسیته است. عواملی چون آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و مشکلات ژنتیک می‌توانند موجب از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست و افتادگی آن شوند.
انبه ماده‌ی غذایی تابستانی کاملی است، زیرا سرشار از کاروتنوئید، به ویژه بتاکاروتن است. بتاکاروتن از بدن‌مان در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید در فصل تابستان محافظت می‌کند. انبه فواید بسیاری برای سلامتی پوست و مو انسان به همراه دارد. این فواید عبارتست از:


فواید انبه برای پوست
۱) کاهش چین و چروک ها:
ویتامین C با فرآیندهای شیمیایی که باعث تخریب سلول‌ها و ایجاد چروک می‌شوند، مبارزه می‌کند. استفاده موضعی از انبه روی نواحی پر چروک و در معرض آسیب توصیه می‌شود. و همچنین انبه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست که می تواند چین و چروک پوست را کاهش دهد و باعث جوان سازی پوست صورت شود.

 

۲) مرطوب نگه داشتن پوست:
ویتامین A برای برطرف کردن خشکی پوست و جوان نگه داشتن آن ضروری است. انبه منبع غنی این ویتامین است و به همین دلیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و می تواند برای درمان پوست خشک و آسیب دیده استفاده شود.
۳) لایه برداری:
انبه هم به صورت خوراکی یا ماسک انبه منافذ بسته پوست را باز کرده و جوش و لکه های پوستی را از از بین می برد و از پوست لایه برداری می کند و همچنین اسیدهای آلفا هیدروکسی موجود در انبه باعث می‌شوند سلول‌های مرده پوست از بین بروند.
۴) سفید کننده و روشن کننده پوست:
ویتامین A و بتا کاروتن موجود در انبه باعث سفید شدن و روشن شدن رنگ پوست می شود.
۵) ضد آکنه:
ماسک انبه با باز کردن منافذ بسته پوست به پیشگیری و درمان آکنه کمک می کند. انبه لکه های تیره و قرمز پوست را از بین برده و پوست را درخشنده و شفاف می کند. ویتامین A و بتاکاروتن انبه در جوانسازی و احیا کردن پوست نقش مهمی را ایفا می کنند.
۶) ضد پیری:
انبه حاوی مقادیر فراوان ویتامین A , C می باشد که به تولید کلاژن در بدن کمک کرده و روند پیری طبیعی پوست و بدن را کند می کند.
۷) چاق شدن صورت:
انبه حاوی کاروتنوئیدها می باشد که از ترکیبات آنتی اکسیدانی مفید برای سلامت پوست می باشند. به آبرسانی پوست کمک کرده و باعث درخشندگی و سفت شدن و چاق شدن صورت می شود.
۸) مصرف هسته انبه برای سلامت پوست:
روغن هسته انبه یک مرطوب کننده عالی برای پوست شما است. روغن به دست آمده از هسته انبه در انواع لوسیون‌ها و کرم‌های مخصوص زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن بسیاری از مواد مغذی و لازم برای پوست‌تان را تامین کرده و از ایجاد چین و چروک‌های احتمالی پوست پیشگیری می‌کند. روغن هسته انبه روی پوست صورت فاقد چربی و روغن است.
۹) مصرف هسته انبه برای لب‌های خشک:
شما می‌توانید از روغن هسته انبه به عنوان یک بالم‌لب (چرب‌لب) صد درصد طبیعی استفاده کنید. این روغن با آبرسانی مناسب به پوست لب از خشکی لب‌ها و در نتیجه ایجاد ترک‌خوردگی روی آن‌ها جلوگیری می‌کند. سعی کنید هر شب قبل از خواب مقداری روغن هسته انبه را روی لب‌های خود بمالید. این روغن با جوان‌‌سازی سلول‌های پوست و مرطوب نگه داشتن آن‌ها از ایجاد سلول‌های مرده پوستی جلوگیری کرده و به درمان سریع خشکی و ترک‌خوردگی‌های ناشی از آن کمک می‌کند.
فواید انبه برای مو
۱) انبه منبع غنی ویتامین C می باشد که باعث پرپشت شدن مو و جلوگیری از ریزش مو می شود. همچنین روغن هسته انبه منبع عالی اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که باعث ضخیم شدن و تیرگی موها شده و ریزش مو را درمان می کند.
۲) انبه به درمان شوره سر هم کمک می کند، ویتامین A موجود در انبه برای درمان شوره سر و براق کردن موها معجزه می کند.
۳) ویتامین E میوه انبه باعث افزایش گردش خون در پوست شده و فولیکول های مو را تقویت و رشد مو را افزایش می دهد.
در مصرف انبه به نکات زیر توجه کنید:
هرگز انبه را با معده‌ی خالی میل نکنید.
در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است باعث یبوست، آلودگی خونی، اختلالات گوارشی، نفخ معده، و بسیاری از مشکلات مرتبط به بینایی شود.
تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف انبه از نوشیدن آب خودداری کنید.

 

منبع :http://energyplus.avablog.ir